Eva Činčalová/1982
Štúdium:
1996- 2000- Stredná priemyselná škola odevná Trenčín, odbor odevný dizajn
2002- Vysoká škola výtvarných umení, Bratislava
2002- Katedra textilného dizajnu
2003- 2009 Štúdium na katedre maľby a iných médií v 4.Ateliéry u prof. Ivana Csudaia
2008- Udayana University, Denpasar, Bali, Indonézia
Kolektívne výstavy
2009 11+1, Dom umenia, Bratislava
Small Scale, Kressling gallery, Bratislava
Maľba 09, VUB, Dvorana Ministerstva kultúry SR, Bratislava
Koncert pre všímavých, PKO Bratislava
Vianočná výstava, Galéria Space, Bratislava
2010 Painting in the movement, DK Nivy, Bratislava
Simpat, Komárno
2011 Maľba, Oravská Galéria, Dolný Kubín
Macher a snežienky, Župný dom, Púchov
Maľba 2011, VUB, Dvorana Ministerstva kultúry SR, Bratislava
2012 Neviditeľná Štiavnica, public- art projekt, Banská Štiavnica
BAAF, Crowne plaza, Bratislava
2013 Art Follows You 2013, Afy gallery, Prague
Christmas bazART, Magna gallery, Piešťany
WINTER SELECTION 2, Flatgallery, Bratislava
2014 Selection 2, Schemnitz Gallery, Banská Štiavnica
Winter selection, Flatgallery, Bratislava
Decembrové stopy, galéria Čin Čin, Bratislava
New Perspectives: Young Slovak Artist, Stilwerk, Vienna
2015 Selection 3, Schemnitz Gallery, Banská Štiavnica
Výstava desaťročia, Stredoslovenská Galéria, Banská Bystrica
Decembrové stopy, Galéria ČinČin, Bratislava
Maľba, Východoslovenská Galéria, Košice
Výstava desaťročia, Bratislavský hrad, Bratislava
2016 Pamäť Prelud Predstava, Galerie kritikú. Palác Adria, Praha
Slovenská maľba, Galeria l’Italia, Milano, Italy
DOTeraz, DOT Gallery, Bratislava
Decembrové stopy, ČinČin Gallery, Bratislava
Vytvorené na Slovensku- Fulla, Galéria Ľudovíta Fullu, Ružomberok
Biela noc, Bratislava
2017 Intervencie VI, galéria Koniareň, Trebišov
Winter selection, Flatgallery, Bratislava
2018 More than 30…, Zoya gallery, Modra
Imago Mundi, Salone degli incanti, Trieste, IT
Vytvorené na Slovensku u Bazovského, M. A. Bazovský gallery, Trenčín
VII bienále súčasného umenia, Kasáreň Trenčianskeho hradu, Trenčín
VII bienále súčasného umenia, Umelka gallery, Bratislava
Decembrové stopy, ČinČin gallery, Bratislava
2019 Ivan Csudai: V zrkadle maľby, Galéria Jána Konjarka, Trnava
Decembrové stopy, ČinČin gallery, Bratislava
2020 Femme Florale, DOT gallery, Bratislava
2021 UNLOCK, Schemnitz gallery, Banská Štiavniva
2022 Decembrové stopy 9, ČinČin gallery, Bratislava
2023 Touch Nature, Rakúske kultúrne fórum, Bratislava
The human face, Kunstverein Familie Montez, Frankfurt nad Mohanom
Samostatné výstavy:
2004 Maestro, Aupark, Bratislava
2005 Mikloško Home Design, Bratislava
Salto po dobrom zásahu, Župný dom, Púchov
2007 Bonjour 2007, Bratislava
2008 Bonjour 2008, Bratislava
2009 Záhradná galéria, Plavecký Štvrtok
Secret, Župný dom, Púchov
2010 Painting in the movement, DK Nivy, Bratislava
2011 Back to the dreamland, Kabinet, Bratislava
2013 ARCHÍV, Flatgallery, Bratislava
ARCHÍV 2, galéria Artotéka, Bratislava
2015 Insider, Flatgallery, Bratislava
Insider part 2, Schemnitz Gallery, Banská Štiavnica
2017 Aquareality, slávica, Bratislava
2019 Nová vlna, Trenčín
2021 Surfaces, Danubiana, Bratislava
Hidden identity, DOT gallery, Bratislava
Ceny:
2009 2. miesto v súťaži Maľba 2009 nadácie VÚB
Tvorba Evy Činčalovej vychádza zo známych žánrov, ako je portrét, zátišie či krajinomaľba. Pohybuje sa na poli zdanlivo realistického zobrazovania, ktoré však jemne narúša istotu skutočnosti toho, na čo sa pozeráme. Jedným z dôvodov ľahkého zneistenia publika je Činčalovej vymedzenie sa voči fotografickému obrazu. Z fotografií pri svojej maľbe totiž primárne vychádza, ale zároveň ich vlastnosti v maľbe popiera. Konfrontácia tradičných maliarskych námetov a techník s postupmi digitálnych médií sa objavuje v mnohých jej predchádzajúcich dielach, Jednalo sa najmä o skúsenosť s technickým obrazovým záznamom, čo sa prejavovalo hlavne v kompozícii námetu, v orezaní scény či rozostrení, ktoré následne prenášala do maliarskeho média.
V sérii krajinomalieb, ktoré prezentuje na výstave v Galérii Čin Čin, sa neobjavujú žiadne ľudské postavy. Vďaka tomu dosahuje tichosť a meditatívnosť výjavov, ktoré prezentuje v komornej podobe drobných akvarelov a naopak veľkoformátových malieb. V menších prácach, ktoré vystavuje podobne ako akúsi „fotostenu“ s množstvom prác vedľa seba, prináša akýsi výber spomienok, ktorých rozostreníe stráca realistickosť, ale nesie si so sebou emocionálny nádych, pocit z miesta, aký nadnesene nazývame geniom loci.
Vo veľkoformátových maľbách zas akoby prekračovala estetiku digitálne zachyteného obrazu skutočnosti smerom k jej digitálnemu remastrovaniu, vďaka čomu vzniká realita úplne nová. Za novomediálny by sa dal označiť jej postup využitia maliarsky negatívnej formy surového plátna. Kompozične sa toto prázdno v štruktúre krajiny prevteľuje do bizarne sfarbenej vody, oblohy či skál, pričom práve jeho jednotná farebnosť a špecifická textúra evokuje neprirodzenú ostrosť syntetického obrazu generovaného počítačom.
Činčalová tu využíva postupy podobné grafickým programom – z reálnej predlohy vyberá časti, ktoré filtruje skrz svoju pamäť, zlepuje dohromady a vrství na neiluzívny naturálny podklad. Výsledkom je akási forma maliarskej rozšírenej reality, ktorá skutočné prostredie obohacuje o virtuálne, teda neexistujúce, ale potenciálne možné prvky. Absencia ľudí evokuje čistotu a nedotknutosť, posilňuje však tiež pocit nereálnosti a snovosti celého výjavu.
kurátorka:Jana Babušiaková
Výstavný program Galérie Čin Čin v roku 2023 z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.